A platform policy implementation audit of actions
against Russia’s state-controlled media

Sofya Glazunova, Anna Ryzhova, Axel Bruns, Silvia Ximena Montana-Nifio, Arista
Beseler, Ehsan Dehghan.

Short bio(s): Dr Sofya Glazunova is a postdoctoral research fellow at the Digital Media
Research Centre, Queensland University of Technology, Australia. Anna Ryzhova is a
PhD candidate within the RUSINFORM research group in the University of Passau.
Professor Axel Bruns is an Australian Laureate Fellow and professor in the Digital Media
Research Centre, Queensland University of Technology, Australia. Dr Silvia Ximena
Montaina-Nifio is a postdoctoral research fellow at the Queensland University of
Technology’s Node of the Automated Decision Making + Society Centre. Arista Beseler
is a PhD candidate within the RUSINFORM research group in the University of Passau.
Dr Ehsan Dehghan is a senior lecturer in the Digital Media Research Centre, Queensland
University of Technology, Australia.

Abstract (150-200 words): The information influence of Russia’s state-controlled
media outlets such as RT and Sputnik on global multimillion audiences has been one of
the major concerns for Western democracies and Ukraine in the last decade. With the
start of the 2022 full-scale invasion of Ukraine by Russia, they were recognised as a
threat to international security and several major bans were implemented towards RT
and Sputnik, including their ban in the EU and its member states, and non-EU countries
such as Canada, the UK and Australia, and reinforced content moderation by digital
platforms globally. Digital platforms had to step up as new arbitrators of digital public
spheres in this crisis event, which led us to question how major digital platforms
(Twitter, YouTube, Facebook, Instagram, TikTok, and Telegram) have implemented their
content moderation policies towards RT and Sputnik accounts following Russia’s full-
scale invasion of Ukraine in 2022, across ten countries. We present a platform policy
implementation audit method to analyse such content moderation measures, and
demonstrate its implementation by six coders after two months of the full-scale
invasion. Our audit shows largely inconsistent trends in platform policy implementation
towards RT and Sputnik, as well as a wide catalogue of measures taken by tech giants.
We conclude with a discussion of the further implications and effectiveness of such
content moderation measures for global digital audiences.

Teaser (one-sentence description): A platform policy implementation audit of how
major digital platforms implemented their content moderation policies towards RT and
Sputnik accounts at the beginning of Russia’s full-scale invasion of Ukraine in February
2022 shows a wide, yet inconsistent range of measures taken by tech giants.



Keywords (5): platform policies, content moderation, state-controlled media, Russia
Today, policy audit.

Publication fractions: Sofya Glazunova, Queensland University of Technology: 0.250
fraction; Anna Ryzhova, University of Passau: 0.200 fraction; Axel Bruns, Queensland
University of Technology: 0.200; Silvia Ximena Montafia-Nifio, Queensland University of
Technology: 0.150; Arista Beseler, University of Passau: 0.100; Ehsan Dehghan,
Queensland University of Technology: 0.100.

1. Introduction

The full-scale invasion of Ukraine by Russia on 24 February 2022 brought immense
human loss and devastation to Ukraine, as well as affecting European and global
constituencies that are now dealing with the political, societal, and other implications
of the invasion. Russia’s information influence on global multimillion broadcast and
online audiences has been a major concern for Ukraine, Western democracies, and their
public spheres in the last decade. In an unprecedented move, the major mouthpieces
of Kremlin politics abroad, Russia’s state-controlled media for international audiences
RT and Sputnik, were banned by the EU within its 27 member states following the full-
scale invasion. Countries including Canada, the UK, and Australia have implemented
broadcast bans on RT and Sputnik or asked major tech giants to restrict their content on
their platforms. Digital platforms, in their turn, had to step up as arbitrators of digital
public spheres during the invasion and reinforced content moderation of Russia’s state-
controlled media, following the EU and national legislations and their own content
moderation policies.

However, to date there is no systematic analysis of how major digital platforms

have implemented their content moderation policies towards RT and Sputnik accounts



after the first two months of Russia’s full-scale invasion on 24 February. Indeed, as yet
there are no well-established approaches to producing such an analysis, even though
the EU’s actions against Russian state-controlled media, as well as other, less centrally
coordinated regulatory actions against mis- and disinformation in other critical contexts
(such as that of the COVID-19 pandemic), have increasingly highlighted the need for
methodological frameworks that verify whether, how, and to what extent such
regulatory steps have been implemented by the various platform operators.

To address this twofold gap in scholarship, this article a) introduces a new
research approach which we describe as a platform policy implementation audit,
designed to systematically observe and document the various measures against
identified problematic content that have been implemented by selected platforms, and
b) demonstrates the utility of this approach by undertaking such a policy
implementation audit for six platforms in ten countries (including EU and non-EU
countries) to observe what content moderation measures these platforms have taken
towards RT and Sputnik’s digital branches in response to the EU bans. Notably, our
analysis finds largely inconsistent trends in policy implementation among platforms
towards Russia’s state-controlled media, and documents a wide and diverse catalogue
of measures taken by tech giants in this unprecedented case. We conclude with a
discussion of the further implications and effectiveness of such measures by platforms
for global digital audiences.

The structure of the article is as follows: after the introduction, we proceed with
context on Russia’s war on Ukraine since 2014, the more recent full-scale invasion in
2022, and on Russia’s information influence in Ukraine and the EU. We then provide

background information on Russia’s state-controlled media outlets, RT and Sputnik, and



their social media audiences. We introduce a classification of different types of content
moderation measures across platforms, supported by actual examples of how RT and
Sputnik content was moderated by platforms in the first two months of the full-scale
invasion. The central part of our article introduces the platform policy implementation
audit approach, its application across platforms, and its limitations. Demonstrating the
utility of this approach, we then show the results of our audit across countries and

platforms and, finally, provide concluding remarks.

2. The war on Ukraine, Russia’s state-sponsored media, and
content moderation measures

2.1. The war on Ukraine

In this article, we analyse regulatory actions taken within two months of a new phase of
Russia’s war on Ukraine: specifically, the beginning of the full-scale invasion by Russia
that began on 24 February 2022'. Here and throughout this article, we refer to this
phase as the “full-scale invasion”. This phase is a part of the longer war between Russia
and Ukraine that started in 2014 following the Euromaidan protests in Ukraine (2013-
2014). The protests were sparked by Russian-aligned then-president Victor Yanukovich’s
decision, against the Ukrainian Parliament’s vote, not to sign the European Union—
Ukraine Association Agreement and to change the country's course towards greater
cooperation with Russia (Harding, 2017). The scope of the protests widened, triggered
among other factors by the violence of Ukrainian law enforcement against protesters.

The events of Maidan were followed by the ousting of Yanukovich, pro-Russian

" President Vladimir Putin on this day labelled this phase as a ‘Special Military Operation’ in his
address to the nation. Since then, it has been imperative in Russian public discourse to use this
label instead ‘war’ or ‘invasion’, subject to administrative and criminal punishment in the country.



unrest in eastern and southern Ukraine, the annexation of Crimea by Russia in March
2014, and the war in Donbas (Ukraine's Eastern Donetsk and Luhansk oblasts) between
the Ukrainian military and pro-Russian separatists since April 2014. Many early
separatist leaders were reported to hold Russian passports and have long-standing ties
to Russia's security services (Wilson, 2016), while multiple reports from the Organization
for Security and Co-operation in Europe’s (OSCE) missions to Donbas from 2014 to 2022
also suggested Russia had provided military aid? (e.g., Organization for Security and Co-
operation in Europe, 2014, 2015, 2018), with such aid ranging from material supplies to
the direct involvement of Russian mercenary as well as regular forces in the war in
Donbas (Wilson, 2016). Putin admitted the presence of Russian military officers in
eastern Ukraine in 2015 (Walker, 2015).

The further full-scale invasion of Ukraine by Russia in February 2022 has led to
severe casualties. From 24 February 2022 to 13 March 2023, the Office of the UN High
Commissioner for Human Rights (OHCHR) has recorded 21,965 civilian casualties in the
country: 8,231 killed and 13,734 injured (United Nations, 2023)3. Given the lack of
definitive information from the areas most affected by the war, this is likely to be a
substantial underestimation; it also does not account for military losses, which to date
have been estimated at 120,000 for Ukraine and 160,000 for Russia in western media
reports (Khurshudyan et al., 2023; Cole, 2023). The full, disastrous implications of the

invasion of Ukraine are hard to estimate, as it is still unfolding at the time of writing.

2 OSCE’s Special Monitoring Mission in Ukraine (2014-2022) describes itself as “an unarmed,
civilian mission, operating on the ground 24/7 Ukraine. Its main tasks were to observe and report
in an impartial and objective manner on the security situation in Ukraine; and to facilitate dialogue
among all parties to the conflict” (Organization for Security and Co-operation in Europe, 2022).
During its presence in the region, the mission has been publicly criticised and “occasionally been
simultaneously considered to be an ally of the confronting sides” (see more in Hartel et al., 2021).
3 OHCHR estimated the total number of conflict-related casualties in Ukraine before 2022, from
14 April 2014 to 31 December 2021, to be 51,000-54,000. (United Nations, 2022).


https://www.osce.org/
https://www.osce.org/
https://www.osce.org/

Russia’s information influence since the Euromaidan events has become a source
of threat and concern not only in Ukraine but also in Europe. In Ukraine, a series of
actions limiting Russia’s information influence were taken. They include but are not
limited to a broadcast ban on 14 television channels in 2014 including RT (Reuters, 19
August 2014), and a ban of the Russian VK (former VKontakte) social media platform in
the country in 2017. In 2021, Ukrainian President Volodymyr Zelenskyy banned three
television channels — 112, NewsOne, and ZIK — for spreading Kremlin propaganda, a
move that EU foreign policy spokesperson Josep Borell criticised at the time as limiting
the freedom of the media (Mirovalev, 5 February 2021).

The EU has also addressed threats from Russia’s strategic communication abroad,
and established the East StratCom Task Force to counter Russian disinformation in 2015,
which inter alia set up the EU vs Disinfo site to identify and debunk such disinformation.
Further, several EU countries have banned or limited the operation of Russia’s state-
sponsored media RT and Sputnik in their territory; for instance, Germany in 2021,
Estonia in 2020, Latvia in 2016 and 2020, the UK in 2019, and France in 2017. However,
extraordinary and crisis circumstances, such as the full-scale invasion of Ukraine by
Russia in 2022 and the related information warfare directed at Ukraine and the broader
European continent, led the EU to take more decisive steps to protect European
audiences from the Kremlin’s information influence. These included total bans on RT
and Sputnik.

It is outside the scope of our article to discuss the justifiability of such sanctions.
However, we note that in Europe and beyond they have been subject to intense debate
amongst and between politicians, policy-makers, scholars, and civil society

organisations, weighing the implications of these state media bans as potential



precedents for restrictions on freedom of the press, freedom of expression, and overall
human rights on the one hand against the consequences of continuing to allow Russian
influence and disinformation campaigns designed to circulate unchecked amongst
European and world audiences on the other hand (for a valuable introduction to the
current debate, see Helberger & Schulz, 2022; for earlier discussion, see Richter, 2015).
While the individual scholars contributing to the present article represent a range of
views on this question, as a collective effort our article takes no sides on this issue;
instead, we proceed from the reality that these regulatory actions against RT and
Sputnik have now been taken, and that their implementation by the various platforms

and across the countries within which they operate should be reviewed.

2.2. RT and Sputnik

Many states rely on and support international broadcasters to promote their political
agendas across the world and have influence on global public opinion in critical
geopolitical events (Sheafer & Gabay, 2009). In this sense, both democratic and
authoritarian political regimes try to “sway international policy-making and gain political

II’

control” through state-sponsored media (2009, p. 447). These efforts in public
diplomacy of democratic countries have been often labelled as ‘soft power’ (Nye, 2004),
meaning the promotion of a country's positive image through cultural, information, and
educational practices. But in authoritarian countries state-sponsored media and their
content are commonly associated with the distortion of information or promotion of
unattractive authoritarian values or ‘sharp power’ (International Forum for Democratic

Studies, 2017). In reality, this distinction between ‘sharp’ and ‘soft power’ within the

work and content of one state-sponsored media outlet is hard to establish or measure,



as such outlets criticise their enemies and promote a positive image of a country at the
same time. Recent studies exploring this duality of ‘soft’ and ‘sharp power’ influence on
the audiences of RT on Facebook have demonstrated the dominance of the latter form
of power (Glazunova et al., 2022). Moreover, the balance of these public diplomacy
powers can change over time. RT and Sputnik as Russia’s international broadcasters
were initially established in the early 2000s to promote Russia’s positive image in the
world (Elswah & Howard, 2022), but gradually their role has changed due to Russia’s
involvement in multiple wars (e.g., the Russo-Georgian war in 2008); since 2022, RT and
Sputnik have engaged in blatant disinformation and directed extreme and belligerent
rhetoric towards Ukraine and the West. This shift has influenced not only the content
strategies of RT and Sputnik, but also their audiences and organisational practices. In
this paper, we refer to this ‘dark’ side of RT as an instrument of ‘sharp power’ which
became a matter of concern and a threat for Ukraine, the EU states, and beyond
following the full-scale invasion.

RT (formerly Russia Today) was launched in 2005 but rose to prominence after the
five-day Russo-Georgian war and its related information warfare in 2008. At that time,
Russia did not possess a proper arsenal for informational counterattacks; in addition to
journalistic work, RT became an information warfare tool in the following wars
(Sukhodolov, 2015), and a diplomacy tool in Russia’s international relations spreading
strategic Kremlin narratives. The outlet has been found to disseminate conspiracy
theories (Yablokov, 2015), mis- and disinformation (Cull et al., 2017), antisemitism
(Rosenberg, 2015), Islamophobia (Lytvynenko & Silverman, 2019), denial of war crimes,
and other problematic content. From an organisational point of view, interviews with

former RT employees have shown that the channel ignores professional journalistic



conventions, that its editors are appointed by the government, that it promotes anti-
Western ideologies, and that its operations are driven by objectives other than profit,
creating influential propaganda instead (Elswah & Howard, 2022, p. 625).

At the same time, Russia’s international broadcasters do not always employ
propaganda strategies such as distributing misinformation and conspiracy theories, as
described above. On certain issues, they use more subtle techniques to convince
audiences of their credibility (Crilley et al., 2022): for instance, during the 2018 World
Cup in Russia, RT’s usual tendency of focussing on negative reporting on Western
institutions was replaced with a strong focus on promoting the sports megaevent in
Russia and promoting Russia’s positive image (Crilley et al., 2021, p. 137).

Beyond TV broadcasts, such content is further amplified through the RT website
and the extensive use of digital platforms. RT itself has reported a substantial growth of
broadcast and online audiences over the years; however, scholarly estimates of RT
online audiences are fragmented and incomplete (Crilley et al., 2022; Nielsen, 2022).
According to the recent study of RT and Sputnik audiences in 21 countries (Kling et al.,
2022), the reach of these outlets via their apps and website is relatively small, i.e. it did
not exceed 5% of the digital population in any of the countries between 2019 and 2021.
RT and Sputnik managed to gather their biggest monthly audiences in Spain, Germany,
and France (Kling et al., 2022, p. 3). At the same time, in terms of reach on Facebook, in
Germany and France RT audiences are not much smaller than national newspapers’
audiences (e.g., Les Echoes in France has only 2.8 times the audience of RT, and Der
Spiegel in Germany has just 1.6 times RT’s audience), due to “fractured audiences” in

these countries (Nielsen, 2022).



The demographics and political identification of RT’s online audiences is
understudied too. On Twitter, RT audiences are diverse and fragmented rather than
politically extreme, far more likely to be male, and/or slightly older than an average
Twitter user (Crilley et al., 2022). On Facebook, RT content across its six languages of
coverage is consumed by disenfranchised ideological communities, both from the far
right and the far left, who criticise the weakness of mainstream liberal-democratic
leadership and the oppressive nature of global Western hegemony (Glazunova et al.,
2022). However, RT is not the only instrument of such information influence on global
audiences.

Along with RT, Sputnik served similar geopolitical purposes: to “secur[e] the
national interests of the Russian Federation in the information sphere” (Bradshaw et al.,
2022, p. 6). Established in 2014 by the Russian media group Rossiya Segodnya (Russia
Today), Sputnik operates in more than 30 languages. In contrast to RT, Sputnik has
received considerably less scholarly attention, and is often studied alongside RT. Some
recent studies examined the narratives it promotes (Deverell et al., 2021; Wagnsson et
al., 2017; Wagnsson & Barzanje, 2019). Deverell et al. (2021) found that Sputnik’s
narratives about the Nordic countries focussed primarily on portraying them 1) as
politically dysfunctional, and 2) as Russophobic and in perpetual conflict with Russia. In
the Swedish case, Sputnik supported and further promoted already existing nationalist
and anti-liberal narratives about Swedish society, rather than developing novel
opposing ideologies (Wagnsson 2021, p. 12). As for the differences between RT and
Sputnik, on average, Sputnik publishes significantly more content, by translating and
reprinting articles from its non-English outlets into English (Ramsay & Robertshaw,

2019, p. 18).

10



Given the history of RT and Sputnik’s spread of misleading information and being
the information instrument of Russia’s diplomacy and influence abroad, in this article,
we scrutinise in detail how the leading social media platforms reacted to Russia’s full-
scale invasion of Ukraine in 2022 in terms of restricting the RT and Sputnik posts, links

and accounts.

2.3. A catalogue of content moderation measures

Since the mid-2010s, the growing concerns about ‘fake news’, or more properly mis-,
dis- and malinformation (Wardle & Derakhshan, 2017) in political, commercial,
personal, or medical contexts have encouraged the development and diversification of
an arsenal of possible interventions at the platform level. While considering diverging
affordances of different social media platforms, it is nonetheless possible to identify
broad categories of intervention, directed either at the accounts with problematic
content; at the content; or at the platform users who seek to engage with such content.
As we will show, all three types of intervention were used in restricting the
dissemination of RT and Sputnik content following the 2022 Russian full-scale invasion
of Ukraine.

The most powerful measure to target a publisher account is to remove it from
the platform altogether. Such removal can be temporary or permanent, as implemented
most famously by Twitter against former US President Donald Trump in response to his
call for an armed insurrection against Congress in early 2021 (Twitter, 2021). Further,
where the underlying infrastructure permits, it may also be implemented within specific

geographic areas, especially if accounts are found to be in violation of local laws on free

11



speech, decency, or blasphemy (BBC News, 2012). At its core, the term ‘deplatforming’
describes these forms of intervention.

Platforms may also choose more subtle interventions: while allowing the
account to continue to operate, they may exclude it from on-site advertising and other
monetisation functionality, and thereby remove significant incentives for further
activity (Caplan & Gillespie, 2020). Finally, accounts may also simply be tagged with
warning labels, indicating that they have been identified as sources of misinformation,
or are sponsored by specific state or commercial interests.

A second category of interventions focusses on problematic content per se.
Here, individual content posts may be taken down permanently or suspended
temporarily (to argue for posts’ reinstatement) or made unavailable in specific countries
or regions — for instance, in response to national laws preventing the display of Nazi
insignia or other hateful content (Shih, 2012). Such actions may be taken via automated
content flagging, human content moderation, reports by the user community, or a
combination of all three; they may be triggered if reports through one or more of these
mechanisms pass a preset threshold; and they are therefore largely reactive and a
posteriori rather than proactive and a priori.

Further, warning labels of various forms can be applied at the level of the post
itself. The post may be labelled as originating from a state-sponsored media outlet or
some other problematic category of account. Additionally, it may also receive labels that
mark it as containing confronting language or imagery, dealing with controversial topics,
or containing media objects that are presented out of their original context (Kraus,
2020). Such labelling is most likely to result from a combination of automated and

human intervention.

12



Finally, a third category of interventions may become fully visible only as
ordinary platform users attempt to interact with problematic content and accounts.
Users may encounter click-through warnings as they seek to access the images, videos,
or external links embedded in a problematic post: these warnings may again alert them
to the problematic origins, the confronting or controversial subject matter, or the
uncertain provenance of this material.

Subsequently, ordinary users might then also be presented with such warnings
if they attempt to disseminate such posts, for example by retweeting them on Twitter
or on-sharing them in equivalent ways on other platforms. These on-sharing warnings
can take various forms, from a simple click-through that asks the user to reflect on their
choice before confirming the on-sharing action, to an outright ban on further on-sharing
on the platform. Depending on the nature of this implementation, such on-sharing
interventions have the potential to considerably impede the further dissemination of
problematic content beyond its point of origin.

Adjusted for the specific affordances of each platform, all such interventions are
available in principle for the RT and Sputnik accounts and content on the six platforms
we examine in this article. Which levels of intervention have been taken then, reveals
the extent to which these platforms have chosen to respond to the political and societal
concerns to act against Kremlin propaganda following the 2022 invasion of Ukraine, and
points to a considerable divergence in their evaluation of the balance between
corporate social responsibility and adherence to freedom of expression ideals.

Itis important to note in this context that the implementation of these measures
does indeed predominantly reflect the platform operators’ choice and is not generally

hindered by technological limitations. Different affordances notwithstanding, all six

13



platforms could take down accounts or their posts, and to implement other less drastic
measures; Twitter, as we have noted, even banned a former US President from its
platform, while in response to a regulatory disagreement Facebook notoriously even
removed all news content from its Australian operation for over a week in February
2021 (Leaver, 2021). If such measures are available to defend a platform’s own
commercial and political interests, they are also available at least in principle in response

to political and societal concerns to prevent the spread of state propaganda.

3. Sanctions towards RT and Sputnik

Before implementing our audit, we first built a database of all reported bans and
platform content moderation measures towards RT and Sputnik in the first two months
of the invasion. We relied on an extensive search of their mentions in international and
Russian news media, but also on self-reporting by RT in their social media accounts. We
also monitored the platforms' official blogs and accounts for statements on content
moderation measures towards Russia’s state-sponsored media, or state-sponsored
media in general. Lastly, we also checked official legal documents that identified policies
towards RT and Sputnik; for instance, the Official Journal of the European Union
documented the EU’s actions towards RT and Sputnik on social media.

This produced an extensive database and timeline of content moderation
measures towards RT and Sputnik during the two months of our analysis. Our database
contains several examples of post takedowns, demonetisation, and account suspension
actions by platforms. However, for future extensions of this research a more systematic
approach to track these activities by platforms in real time in the media and other

sources will be needed. This could include live content gathering from RT and Sputnik

14



social media channels, and tracking of self-reporting by RT and Sputnik journalists and
chief editors like Margarita Simonyan, who usually report on such actions by the
platforms.

Various governments had already applied multiple sanctions to RT and Sputnik
before the full-scale invasion in 2022, in order to prevent the outlets from influencing
national audiences. But most of these sanctions concerned national broadcast channels,
with limited bans on social media content. In the European context, several restrictive
actions were implemented towards RT or Sputnik before the full-scale invasion, as
described in Section 2.1.. These past measures had a fragmented character and targeted
their broadcasts and websites for national constituencies.

After the Euromaidan protests, Russia’s annexation of Crimea, and the war in the
Donbas (2014-2022), Ukraine restricted the reach of the Kremlin’s broadcast media
channels including RT in 2014 (Moscow Times, 2021a); however, these measures were
aimed mostly towards Russian-language media and their broadcasts, rather than social
media accounts. Until May 2022, the only measure implemented by Ukraine concerning
the RT and Sputnik social media accounts was to ban downloads of RT's mobile app from
the Android app store in Ukraine (Reuters, 2022).

The full-scale invasion triggered a chain reaction of more significant bans, as well
as greater concern with the social media accounts of Russian state-controlled media.
These bans were initiated by multiple stakeholders, including the EU, social media
platforms, public and private national broadcasters, and other actors. We describe the
major milestones and policies that were introduced from the beginning of the Russian
full-scale invasion on 24 February to 12 May 2022, and that concerned or influenced the

social media accounts of RT and Sputnik.

15



3.1. The EU ban

On 1 March 2022, the Council of the EU adopted a decision that prohibits Russian state-
sponsored outlets in Europe to “broadcast or to enable, facilitate or otherwise
contribute to broadcast ... any content” with the purpose of disseminating propaganda
directed against Ukraine and the European Union (Art. 2f. Regulation (EU) No 833/2014,
as amended on 1 March 2022 by Council Regulation (EU) 2022/350). Distribution by any
means was banned, including “cable, satellite, IP-TV, internet service providers, internet
video-sharing platforms or applications, whether new or pre-installed” (Official Journal
of the European Union 2022, 65/2). These measures officially came into effect on 2

March 2022.

3.2. Country bans

Non-EU countries like Canada, Australia, and the UK also imposed various restricting
measures towards RT, Sputnik, and other Russian state media, mostly towards their
broadcasts. In the US, RT America ceased production on its own accord, citing
“unforeseen business interruption events” (Darcy, 2022). Some of the countries took
public steps and appealed to digital platforms, too.

On 3 March 2022, Nadine Dorries, the UK Secretary for Digital, Culture, Media,
and Sport, published an official letter asking Meta, Twitter and TikTok to restrict access
to Sputnik and RT pages on their platforms; in response, Meta restricted such access
(Martin, 2022). On the same day, the Australian Communications Minister, Paul
Fletcher, asked digital platforms inclusive of Meta, TikTok, Twitter and Google to block

content from Russian state-sponsored media in Australia (Hurst & Butler, 2022). On 8

16



March, Marise Payne, the Australian Minister for Foreign Affairs (2022), stated that the
Australian government was working with Facebook, Twitter and Google to suspend the
dissemination of content by Russia-affiliated outlets in Australia. However, as the
findings of our audit will show, both in the UK and Australia, the bans did not take place

during the period of our analysis.

3.3. Measures by platforms

The platforms like Meta, YouTube and TikTok announced they conformed with the wide
EU ban of RT and Sputnik (Clegg, 2022; YouTubelnsider, 2022; Bell, 2022). In addition,
some platforms started to implement other restrictions towards RT, Sputnik, and their
digital branches at the beginning of the full-scale invasion. We outline the most
significant steps taken by platforms Google, YouTube, Facebook, Twitter, Telegram, and

TikTok by May 2022.

3.4. Flagging content

In the first days of the full-scale invasion, Instagram, Facebook and Twitter reportedly
started to flag the accounts of RT and Sputnik as Russian ‘state-sponsored’, ‘state-
affiliated’ or ‘state-controlled’ media referring to their policies (Instagram Help Center,
2022; Twitter Help Center, 2022). Similar policy statements were not visible on YouTube,
even though YouTube provides information about publisher context (YouTube Help,
2022). However, YouTube had banned most Russian state-sponsored media outright
later. TikTok, by contrast, only started to develop and implement policies to label state

media outlets almost two months after the start of the full-scale invasion (TikTok, 2022).

17


https://help.instagram.com/2589432474704452
https://help.instagram.com/2589432474704452

3.5. Demonetisation

By 27 February 2022, Facebook, Google, YouTube, and Twitter were all understood to
prohibit Russian state-sponsored media including RT from advertising or monetising
their content on the platforms (Bond, 2022). Twitter had already banned advertising
from state-controlled media in 2019, but in addition now paused all ads from Russia and

Ukraine during the 2022 full-scale invasion.

3.6. Post takedowns

According to RT in Russian (2022a), on 26 February 2022 Facebook took down a post
about the Ukrainian soldiers who “gave up without a fight” on Snake Island, due to it
being “false”. Facebook collaborates with multiple third-party fact-checkers, including
the Ukrainian StopFake, which checked the post and stated that the soldiers had been
fighting “till the end”. While at first Ukrainian President Zelensky had publicly stated
that all 13 soldiers on Snake Island had died heroically, the soldiers were later believed

to be “alive and well” (Shukla & Kolirin, 2022).

3.7. Temporary suspensions

On 11 March 2022, according to RT in Russian, Twitter limited access to the RT account
for 12 hours due to the publication of a tweet on the alleged bombardment of the
Mariupol maternity hospital, as its content was believed to violate the platform’s rules
against abuse and harassment (RT in Russian, 2022b). On 8 April, Twitter reportedly
again suspended the RT in Russian account, preventing RT from publishing any new

posts, because of a previous tweet about a captioned Ukrainian soldier.

18



3.8. Platform-wide bans

On 12 March 2022, YouTube announced that it had banned all Russian state-sponsored
media from the platform, “citing a policy barring content that denies, minimizes or

trivializes well-documented violent events” (Guardian, 2022).

4. Method
4.1. Platform Policy Implementation Audit

To analyse these measure implementations consistently, we introduce a Platform Policy
Implementation Audit method to examine how the mainstream digital platforms have
implemented their content moderation policies towards RT and Sputnik, review possible
inconsistencies in that implementation, and potentially also detect how RT and Sputnik
have sought to circumvent these measures. In doing so, we draw on previous studies of
online censorship (Aceto & Pescapé, 2015), hard and soft platform moderation
measures (York & Zuckerman, 2019), and commercial content moderation (Roberts,
2018).

Drawing from Aceto and Pescapé’s (2015) work, our method was designed to
systematically observe the differences in content flagging, suspending, removing, and
other common moderation measures associated with RT and Sputnik as targets, while
also considering the apparent geographical location of the user as a potential trigger for
differentiated restriction measures. The specific targets comprise the official RT and
Sputnik accounts, pages, and channels, and their posts, in the six major languages
covered by both outlets, as well as the video-focussed RT spin-off Ruptly (a total of 13

accounts).

19



These are:

RT main branches Sputnik main branches
RT English Sputnik News

RT Deutsch Sputnik Mundo

RT France Sputnik France

RT Arabic Sputnik Arabic

RT Espafiol Paguo Sputnik

RT Russian SNA (German)

Ruptly

We examine these for the six major social media platforms Facebook, Twitter,
Instagram, TikTok, Telegram and YouTube. We further test for differences in the
restrictive actions implemented against our targets that may be triggered by the user’s
apparent geographical location, by attempting to access and engage with these
accounts and their content from a total of ten countries, using a combination of genuine
in-country browsing and access via a VPN service that simulates access from these
countries.

In addition to Germany, Australia and Spain, where the coders were located, we
included seven further countries in our audit. To explore the implementation of
restrictions there, we utilised the VPN software ExpressVPN. We based our selection of
countries on the public announcements and actions about restrictions and bans against
RT and Sputnik and sought to include countries that at the time of the audit represented
a range of official political positions towards Russia, from friendly (e.g., Hungary)
through ambivalent (e.g., Germany) to hostile (e.g., Poland and, of course, Ukraine). Our
list includes the following countries:

Germany (EU) *
Poland (EU)
Spain (EU) *
Lithuania (EU)

20



Hungary (EU)

United States of America
Australia *

United Kingdom

Canada

Ukraine
(*: direct access; access from all other countries simulated via VPN software)

By systematically accessing targets, 13 outlets, six platforms, and 10 countries, we
trigger the platforms’ restrictive actions, and record the resulting content restriction
symptoms that an ordinary user would experience; we further note any evidence of
circumvention mechanisms that RT or Sputnik may have implemented in response.

We note that in doing so, we can only speculate about the exact nature of the
surveillance or censoring devices that the platforms may have implemented (i.e., about
how they identify the triggers that activate the censoring process, and how they
implement their restrictions at the technical level), since these technical details relate
to the human and algorithmic practices internal to these companies. Such devices are
likely to draw on a combination of human and algorithmic actions, however: broader
content restrictions (such as the permanent flagging, suspension, or removal of RT or
Sputnik accounts) may be implemented by human operators, while more targeted
restrictions (e.g., takedowns or post flags) may result from the algorithmic review of
content; similarly, algorithms may detect the user’s location and implement
geographically differentiated actions on that basis, but the selection of which
restrictions to implement in which location is a human policy decision.

The codebook for our audit, then, distinguishes 11 types of actions (or inaction),

the list of which is based on our combined inductive observations, and existing literature

21



on the most common content moderation practices (York & Zuckerman, 2019). Table 1

depicts the codes and their descriptions.

Table 1: Platform Policy Implementation Audit Codebook

Code

Description

No measures

No observable measures applied to the RT or Sputnik social media account or its
content.

On-sharing ban

Users are prevented from sharing news stories from RT or Sputnik accounts or
their domains on their own social media accounts.

On-sharing flagging

When attempting to share RT or Sputnik content (using the relevant platform
features, e.g., retweeting on Twitter, sharing a post on Facebook), users are
warned that they are sharing content from Russian state-sponsored media, or
containing mis- or disinformation, and must acknowledge that warning before
proceeding with their on-sharing action.

Click-through flagging

When clicking on links to RT or Sputnik content in social media posts, users are
warned that the links may lead to potentially misleading content, or content from
Russian state-sponsored media, and must acknowledge that warning before they
can proceed to this content.

Flagging

The RT or Sputnik account in general, or a piece of RT or Sputnik content in
particular, is flagged on the platform as originating from Russian state-controlled
media or as containing mis- or disinformation.

Demonetisation

The platform bars RT or Sputnik from receiving income for advertising attached
to their accounts or content.

Post takedown

The platform has removed one or more posts from the RT or Sputnik account’s
content feed, due to a violation of the platform’s policies or rules.

Temporary suspension

Temporary suspension of the social media account from the platform for a
violation of platform rules and policies.

Country block

The account or content of RT or Sputnik is not available in a particular country.

Banning from the
platform

Permanent suspension of an RT or Sputnik social media account from the
platform.

The page of RT/Sputnik on
the platform does not
exist or could not be
found.

The page of RT/Sputnik on the platform does not exist or could not be found.
(Note: this may also indicate that an account for the specific RT or Sputnik branch
was never created on a particular platform.)

To test our assumptions, we accessed our targets and engaged with their posts

from 6to 12 May 2022,

with our team divided into three groups of observers in different

physical locations (in Australia, Germany, and Spain). We further simulated accessing

these targets from additional geographical locations by the VPN software. In each

country, we tested policy implementations for the desktop browser versions of the six

platforms. Overall,

this

audit produces a comprehensive snapshot of the

22




implementation of access restriction policies towards RT and Sputnik (and the target
outlets’ attempts to circumvent such restrictions) as they were in place on our audit

date.

4.2. Limitations

This approach introduces several unavoidable limitations. Firstly, we simulate users
based in seven countries by using a VPN service. In doing so, our study does not account
for measures implemented by individual internet service providers (ISPs) in these
countries, which are potentially also powerful actors in banning RT and Sputnik. The EU
ban also concerns ISPs, which may have had to set up network blocks to implement the
provisions listed in the ban directive (Biselli et al., 2022). However, such ISP-level
network bans would directly target the websites of RT and Sputnik, while our study
focusses on the social media platforms where their content may also circulate (O
Fathaigh, 2022).

Secondly, we tested only for those measures that platforms and governments said
they would implement and did not investigate ‘shadow bans’ and other less obvious
measures on digital platforms. Such adjustments to recommendation and ranking
algorithms on platforms are difficult to test for systematically, however, and are
therefore not included in our approach.

Finally, we performed our audit only for the desktop browser versions of these
platforms. Mobile versions were checked only for TikTok, to examine the discrepancies
on its desktop version that our audit revealed, which hinted that the platform might
display Sputnik and RT accounts differently on its mobile version. This assumption was

confirmed.

23



5. Findings

5.1. YouTube

YouTube has implemented the most consistent and homogenous policy towards the RT
and Sputnik accounts across studied platforms. All the RT and Sputnik accounts
investigated were first demonetised (see section 2.4) and then banned entirely from the
platform following the beginning of the full-scale invasion, with no RT or Sputnik
channels or videos accessible at all at the moment of analysis. The only such content
that still circulates on YouTube therefore results from individual users re-uploading it;
such attempts to help RT and Sputnik circumvent YouTube’s blanket ban on these
channels are likely to reach a much smaller audience than the original channels

themselves, however.

5.2. Facebook

Facebook had demonetised RT and Sputnik’s branches and taken down posts by RT
Russian at the beginning of Russia’s full-scale invasion in February 2022 (see section 3.5).
In addition, Facebook seems to comply with EU directives at least partially, and has
blocked RT and Sputnik in most of the EU countries on our list: Hungary, Poland,
Germany and Spain; they were also unavailable in Ukraine. However, we could still
access these pages in Lithuania, which points to an unequal and incomplete
implementation of the EU-wide ban. They also remained available in the US, UK,
Australia and Canada.

In those five countries where RT and Sputnik pages were still available, Facebook

flagged any posts by RT and Sputnik as “Russia state-controlled media”; however, the

24



pages themselves were not flagged as such (either in the search function of Facebook,
or in the headers of RT and Sputnik Facebook pages). We also observed inconsistent
patterns in the implementation of on-sharing flagging and click-through flagging. In
Australia, the US, the UK, Canada, and Lithuania, click-through flagging was not applied
to RT Arabic, RT Espafiol, Ruptly, Paduo Sputnik (In English: Radio Sputnik) and SNA;
while on-sharing flagging was not implemented for Sputnik Arabic. We note that except
for Ruptly, which mostly posts video content, these are all non-English pages. Therefore,
it is possible that, for reasons that we can only speculate about, Facebook’s
implementation of such flagging (in countries where it was not compelled to block the
pages of RT and Sputnik altogether) has focussed predominantly on the English-
language versions of these pages. Previous Facebook document leaks in 2021 revealed
that “Facebook under-invests in content safety systems for non-English languages”

(Duffy et al., 2021)

5.3. Instagram

The Instagram pages of RT and Sputnik were inaccessible in all the EU countries on our
list (including Lithuania); they remained available in the US, UK, Australia, Canada, and
Ukraine. The latter is somewhat surprising as the other major platform owned by Meta,
Facebook, had banned both outlets’ pages in Ukraine: in their handling of these outlets,
Facebook and Instagram thus take divergent approaches even despite their common
ownership by Meta.

In those countries where the Instagram pages remained available, the platform
systematically flagged all RT and Sputnik accounts and posts as “Russia state-controlled

media”. On-sharing flagging was applied to the posts of most of these Instagram

25



accounts, except Sputnik France, which received no on-sharing warning in any of the
five countries, and Sputnik Mundo and Paduo Sputnik, which received no on-sharing
warning in Ukraine but did so in the four other countries. Further, for Sputnik News we
encountered on-sharing warnings only some of the time.

Our exploration of click-through flagging measures on Instagram was limited by
the fact that not every Sputnik or RT page posted stories during the audit timeframe
(where these links could be clicked). We could observe such click-through flagging for
RT Arabic, Sputnik Mundo, and Sputnik Arabic in all countries except Ukraine, and for
Paduo Sputnik in the US. This may again point to an incomplete implementation of such
measures across the different language versions of RT and Sputnik. Additionally, we
noticed inconsistencies in the focus of these click-through warnings: Instagram generally
warned users clicking on such links about the fact that the content was originating from
Russian state media; however, if the story contained information about COVID-19, it
instead warned about potential COVID-19 misinformation and did not highlight the
nature of the outlet itself.

Finally, our audit of the implementation of these restrictive measures on
Instagram also produced evidence of RT’s efforts to circumvent such measures: notably,
stories posted by RT Deutsch on Instagram led to an RT mirror domain: test.rtde.me.
This alternative domain is likely to have been introduced to evade content, on-sharing

and click-through flagging as well as outright content bans.

5.4. Telegram

Telegram channels for Sputnik France and SNA were not available or did not exist at the

time of our audit. The remaining Telegram channels of RT and Sputnik in our audit were

26



not accessible in most EU countries: Germany, Poland, Hungary, and Lithuania. In Spain,
where one of our coders was located, we could access these RT and Sputnik channels;
however, when trying to access them through a VPN from Germany, the channels were
not available. It is unclear what would have caused this variable accessibility.

Except where it was required to conform with EU directives, in the rest of the
countries Telegram did not implement any restrictions towards RT or Sputnik. This might
be due to the well-known libertarian stance of its founder Pavel Durov and his

opposition to government intervention in platform policies.

5.5. TikTok

There are no TikTok accounts for RT France, Sputnik France, Sputnik Arabic, and SNA.
We could not establish whether RT Deutsch was an authentic TikTok account of RT, as it
did not receive any flagging, and there are no links from the RT website to it. For the
others, despite TikTok’s announcement of a ban of RT and Sputnik accounts in the EU,
the outlets’ accounts themselves remained available, but their videos were hidden
when tested from EU countries (Germany, Poland, Lithuania, and Hungary; Spain was
an exception).

Moreover, this pattern of active accounts but unavailable videos was observable
only in the desktop version, while in the mobile version of TikTok all the videos posted
by RT and Sputnik accounts remained visible. In the UK, which had asked TikTok to
restrict access to the RT and Sputnik accounts, they were similarly blocked in the
desktop version, while their videos remained available in the mobile version; we
observed the same in Canada, which has not explicitly announced any sanctions against

the social media accounts of Russian state-sponsored media.

27



In Australia, the United States, and Ukraine, Sputnik and RT accounts were
consistently flagged as Russian state-sponsored media, but the accounts and their
content remained accessible to users. The most heterogeneous case in terms of
inconsistent measures implemented against RT and Sputnik on TikTok was Spain. Tested
from Spain directly, without using a VPN, we found that the main RT accounts, such as
RT, RT Arabic, and RT Russian, were not available from the desktop version but available
from the mobile version, while other accounts, such as RT Espafnol, Ruptly, Sputnik
News, Sputnik Mundo, and Paduo Sputnik were only flagged as Russian state-sponsored

media. There is no obvious explanation for this inconsistency.

5.6. Twitter

The implementation of restrictive measures on Twitter was inconsistent. In Germany,
Poland, Lithuania, and Hungary, almost all of RT and Sputnik accounts were blocked in
compliance with EU directives. The exceptions were the accounts of Ruptly and Paduo
Sputnik, which, when checked from these countries, were only flagged. In terms of the
country block enforcement in the EU, Spain was an exemption, as when accessed from
it, the accounts of RT and Sputnik were flagged, and RT Deutsch had an on-sharing
warning, however, no country-wide block was enforced.

In the remaining countries, we found that all RT and Sputnik accounts were flagged
as “Russia state-affiliated media” in Australia, the United States, the United Kingdom,
Canada and Ukraine. The RT Deutsch account also received an on-sharing warning.
Twitter’s differential treatment of RT Deutsch is especially puzzling. While our audit does
not enable us to establish causality, we do note that, instead of linking to rt.com, RT

Deutsch’s tweets linked to a new domain pressefreiheit.rtde.live (which translates as

28



‘pressfreedom.rtde.live’); it is possible that this domain was adopted only after the initial
implementation of content and on-sharing warnings in order to circumvent or at least
protest what RT would have perceived as censorship of its content, or that the special
treatment of RT Deutsch on Twitter has resulted precisely from the use of such blatant
evasion techniques in the first place. (At the time of our audit, other RT accounts

continued to link to standard rt.com URLs.)

6. Conclusion

Our systematic audit of the availability and treatment of 13 RT and Sputnik accounts on
six platforms in ten countries points both to substantial differences between countries
and platforms, and to significant inconsistencies in the implementation of restrictive
measures even within the same platforms. As we have noted, YouTube took the
strongest action against these outlets by removing their channels entirely and globally
from its platform since the beginning of the full-scale invasion. The other five platforms
largely implemented the EU’s directive to ban these outlets at least in the countries
where that directive applied with a few exceptions.

This indicates that even the comprehensive global bans of RT and Sputnik content
that sites like YouTube have implemented can only have a limited (if substantial) effect
on the circulation of such content: given sufficient effort and motivation, new websites
can always be created to publish such content, and new accounts can always be set up
to disseminate it on leading social media platforms. However, this does not render the
bans and other measures whose implementation we have audited here ineffectual or
meaningless: while they cannot fully and permanently protect vulnerable populations

from exposure to state-sponsored propaganda and disinformation, or prevent state-

29



sponsored propaganda and disinformation from affecting the processes of opinion
formation by democratic polities, they can significantly delay and diminish the
circulation of such content.

Further, while we did not explicitly seek to identify such efforts systematically, we
also noted clear evidence of RT attempts to evade and circumvent such restrictions.
While our audit could not explicitly explore such circumvention measures, the fact that
we noted them for both Twitter and Instagram points to an ongoing struggle between
governments, platform providers, and these state media outlets about the unfettered
circulation of RT and Sputnik content. A recent study by the Institute for Strategic
Dialogue (see Balint et al., 2022) explores such circumvention strategies in more detail.
This, in our view, is a prospective topic for future research.

While RT and Sputnik are important tools in the Kremlin’s information warfare
arsenal, increasing attention is now also being directed to the activities of the accounts
of Russian embassies, ambassadors, and other official government accounts on various
social media platforms. While in democratic systems there is usually a clear distinction
between government, political, and media actors, and the protection of press freedom
means that press outlets are largely free from such restrictions, in autocracies such as
Russia the same distinction cannot be made, and ‘press’ accounts such as those of RT
and Sputnik merely represent another government function.

Should western governments proceed to implementing such bans or restrictions
on the social media accounts of Russian state officials, then the audit approach we have
utilised here will again be able to produce systematic insights into the implementation
of such measures across platforms and countries. We note here, as above, that several

limitations still apply to this approach.

30



Our audit offers a systematic snapshot of the state of restrictions against RT and
Sputnik from February to May 2022, but it is likely that the situation will have changed
again since then, both as the outlets have attempted to further evade and circumvent
these measures, and as governments and platforms have sought to strengthen their
restrictions against the propaganda and disinformation published by RT and Sputnik.
Regular audits of the implementation of such measures, and further research into the
outlets’ efforts to disseminate their content through other efforts, would be valuable,
therefore. Such audits could be used both to improve the effectiveness of existing

measures, and to verify that platform providers have continued to implement them.

31



References

Aceto, G., & Pescapé, A. (2015). Internet censorship detection: A surve. Computer
Networks, 83, 381-421. https://doi.org/10.1016/j.comnet.2015.03.008

Art. 2f. Regulation (EU) No 833/2014, as amended on 1 March 2022 by Council
Regulation (EU Council Regulation (EU) 2022/350. Amending Regulation (EU) No
833/2014 concerning restrictive measures in view of Russia's actions
destabilising the situation in Ukraine. Official journal of the European Union.
https://eur-lex.europa.eu/legal-content/EN/TXT/?uri=0J:L:2022:065:TOC

Australia’s Minister for Foreign Affairs Marise Payne. (2022, March 8). Further

sanctions on Russia. https://www.foreignminister.gov.au/minister/marise-

payne/media-release/further-sanctions-russia
Balint, K., Acrostanzo, F., Wildon, J., and Reys, K. (2022, 20 July). RT Articles Are Finding
Their Way to European Audiences — But How? Institute for Strategic Dialogue.

https://www.isdglobal.org/digital dispatches/rt-articles-are-finding-their-way-

to-european-audiences-but-how/

BBC News. (2012, October 18). Twitter blocks neo-Nazi account to users in Germany.
https://www.bbc.com/news/technology-19988662

Bell, K. (2022, February 28). TikTok follows Facebook in blocking RT and Sputnik in the
EU. Engadget. https://www.engadget.com/tiktok-follows-facebook-in-blocking-
rt-sputnik-eu-014015312.html

Biselli, A. (2022, March 2). Sanktionen gegen Russland: EU verbietet Verbreitung von
RT und Sputnik. netzpolitik.org. https://netzpolitik.org/2022/sanktionen-gegen-
russland-eu-verbietet-verbreitung-von-rt-und-sputnik/

Bond, S. (2022, February 27). Facebook, Google and Twitter limit ads over Russia's
invasion of Ukraine. npr. https://www.npr.org/2022/02/26/1083291122/russia-
ukraine-facebook-google-youtube-twitter

Bradshaw, S., DiResta, R., & Miller, C. (2022). Playing Both Sides: Russian State-Backed
Media Coverage of the# BlackLivesMatter Movement. The International Journal
of Press/Politics. https://doi.org/10.1177/19401612221082052

Caplan, R., & Gillespie, T. (2020). Tiered Governance and Demonetization: The Shifting
Terms of Labor and Compensation in the Platform Economy. Social Media +
Society, 6(2). https://doi.org/10.1177/2056305120936636

Clegg, N. [@nickclegg]. (2022, February 28). We have received requests from a
number of Governments and the EU to take further steps in relation to Russian
state controlled media. Given the exceptional nature of the current situation, we
will be restricting access to RT and Sputnik across the EU at this time. [Tweet]
https://twitter.com/nickclegg/status/1498395147536527360?s=20&t=kJm0a5N
OmCTkJrg HLgKag

Cole, B. (2023). Russia Loses 12 Tanks, 11 Armored Vehicles and 1,040 Troops in a Day:
Kyiv. Newsweek, 16 Mar. 2023. https://www.newsweek.com/russia-ukraine-
bakhmut-losses-forces-mounting-1788274

Crilley, R., Gillespie, M., Vidgen, B. and Willis, A., (2022). Understanding RT’s
audiences: exposure not endorsement for twitter followers of Russian state-
sponsored media. The International Journal of Press/Politics, 27(1), 220-242.
https://doi.org/10.1177/1940161220980692

32


https://doi.org/10.1016/j.comnet.2015.03.008
https://eur-lex.europa.eu/legal-content/EN/TXT/?uri=OJ:L:2022:065:TOC
https://www.foreignminister.gov.au/minister/marise-payne/media-release/further-sanctions-russia
https://www.foreignminister.gov.au/minister/marise-payne/media-release/further-sanctions-russia
https://www.isdglobal.org/digital_dispatches/rt-articles-are-finding-their-way-to-european-audiences-but-how/
https://www.isdglobal.org/digital_dispatches/rt-articles-are-finding-their-way-to-european-audiences-but-how/
https://www.bbc.com/news/technology-19988662
https://www.engadget.com/tiktok-follows-facebook-in-blocking-rt-sputnik-eu-014015312.html
https://www.engadget.com/tiktok-follows-facebook-in-blocking-rt-sputnik-eu-014015312.html
https://netzpolitik.org/2022/sanktionen-gegen-russland-eu-verbietet-verbreitung-von-rt-und-sputnik/
https://netzpolitik.org/2022/sanktionen-gegen-russland-eu-verbietet-verbreitung-von-rt-und-sputnik/
https://www.npr.org/2022/02/26/1083291122/russia-ukraine-facebook-google-youtube-twitter
https://www.npr.org/2022/02/26/1083291122/russia-ukraine-facebook-google-youtube-twitter
https://doi.org/10.1177/19401612221082052
https://doi.org/10.1177/2056305120936636
https://twitter.com/nickclegg/status/1498395147536527360?s=20&t=kJm0a5N0mCTkJrq_HLgKag
https://twitter.com/nickclegg/status/1498395147536527360?s=20&t=kJm0a5N0mCTkJrq_HLgKag
https://www.newsweek.com/russia-ukraine-bakhmut-losses-forces-mounting-1788274
https://www.newsweek.com/russia-ukraine-bakhmut-losses-forces-mounting-1788274
https://doi.org/10.1177/1940161220980692

Crilley, R., Gillespie, M., Kazakov, V., & Willis, A. (2021). ‘Russia isn’t a country of
Putins!’: How RT bridged the credibility gap in Russian public diplomacy during
the 2018 FIFA World Cup. The British Journal of Politics and International
Relations, 24(1), 136—152. https://doi.org/10.1177/13691481211013713

Cull, N.J., V. Gatov, P. Pomerantsev, A. Applebaum, & A. Shawcross. (2017). Soviet
Subversion, Disinformation and Propaganda: How the West Fought against It. An
Analytic History, with Lessons for the Present. LSE Consulting.
https://bit.ly/2L7HCIk

Darcy, O. (2022, March 4). RT America ceases productions and lays off most of its staff.
CNN https://edition.cnn.com/2022/03/03/media/rt-america-layoffs/index.html

Deverell, E., Wagnsson, C., & Olsson, E. K. (2021). Destruct, direct and suppress:
Sputnik narratives on the Nordic countries. The Journal of International
Communication, 27(1), 15-37. https://doi.org/10.1080/13216597.2020.1817122

Duffy, C., Sangal, A., Mahtani, M. & Wagner, M. (2021, October 25). Internal Facebook
documents revealed. https://edition.cnn.com/business/live-news/facebook-
papers-internal-documents-10-25-21/h 99f6ed16dd82cle8ece56b5ee5c5¢3a2

Elswah, M., & Howard, P. N. (2020). “Anything that causes chaos”: The organizational
behavior of Russia Today (RT). Journal of Communication, 70(5), 623-645.

Glazunova, S., Bruns, A., Hurcombe, E., Montafia-Nifio, S. X., Coulibaly, S., & Obeid, A.
K. (2022). Soft power, sharp power? Exploring RT’s dual role in Russia’s
diplomatic toolkit. Information, Communication & Society, online first:
https://doi.org/10.1080/1369118X.2022.2155485

Guardian. (2022, March 11). YouTube blocks Russian state-funded media channels
globally. https://www.theguardian.com/technology/2022/mar/11/youtube-
blocks-russian-state-funded-media

Harding, L. (2017, November 26). Viktor Yanukovych promises Ukraine will embrace
Russia. The Guardian.
https://www.theguardian.com/world/2010/mar/05/ukraine-russia-relations-
viktor-yanukovych

Hartel, A., Pisarenko, A., & Umland, A. (2021). The OSCE’s Special Monitoring Mission
to Ukraine, Security and Human Rights, 31(1-4), 121-154. doi:
https://doi.org/10.1163/18750230-bja10002

Helberger, N., & Schulz, W. (2022). Understandable, but still wrong: How freedom of
communication suffers in the zeal for sanctions. LSE Blog.
https://blogs.Ise.ac.uk/medialse/2022/06/10/understandable-but-still-wrong-
how-freedom-of-communication-suffers-in-the-zeal-for-sanctions/

Hurst, D. & Butler, J. (2022, March 3). Morrison government asks Facebook, Twitter
and Google to block Russian state media ‘disinformation’. Guardian.
https://www.theguardian.com/world/2022/mar/03/morrison-government-asks-
facebook-twitter-and-google-to-block-russian-state-media-disinformation

Instagram Help Center. (2022). What is labeled state-controlled media on Instagram?
https://help.instagram.com/2589432474704452

International Forum for Democratic Studies. (2017, December 5). Sharp power: Rising
authoritarian influence. https://www.ned.org/sharp-power-rising-authoritarian-
influence-forum-report/.

Khurshudyan, 1., Sonne, P., & DeYoung, K. (2023). Ukraine short of skilled troops and
munitions as losses, pessimism grow. Washington Post, 13 March 2023.

33


https://bit.ly/2L7HClk
https://edition.cnn.com/2022/03/03/media/rt-america-layoffs/index.html
https://doi.org/10.1080/13216597.2020.1817122
https://edition.cnn.com/business/live-news/facebook-papers-internal-documents-10-25-21/h_99f6ed16dd82c1e8ece56b5ee5c5c3a2
https://edition.cnn.com/business/live-news/facebook-papers-internal-documents-10-25-21/h_99f6ed16dd82c1e8ece56b5ee5c5c3a2
https://doi.org/10.1080/1369118X.2022.2155485
https://www.theguardian.com/technology/2022/mar/11/youtube-blocks-russian-state-funded-media
https://www.theguardian.com/technology/2022/mar/11/youtube-blocks-russian-state-funded-media
https://www.theguardian.com/world/2010/mar/05/ukraine-russia-relations-viktor-yanukovych
https://www.theguardian.com/world/2010/mar/05/ukraine-russia-relations-viktor-yanukovych
https://doi.org/10.1163/18750230-bja10002
https://blogs.lse.ac.uk/medialse/2022/06/10/understandable-but-still-wrong-how-freedom-of-communication-suffers-in-the-zeal-for-sanctions/
https://blogs.lse.ac.uk/medialse/2022/06/10/understandable-but-still-wrong-how-freedom-of-communication-suffers-in-the-zeal-for-sanctions/
https://www.theguardian.com/world/2022/mar/03/morrison-government-asks-facebook-twitter-and-google-to-block-russian-state-media-disinformation
https://www.theguardian.com/world/2022/mar/03/morrison-government-asks-facebook-twitter-and-google-to-block-russian-state-media-disinformation
https://help.instagram.com/2589432474704452

https://www.washingtonpost.com/world/2023/03/13/ukraine-casualties-
pessimism-ammunition-shortage/

Kling, J., Toepfl, F., Thurman, N. & Fletcher, R. (2022). Mapping the website and mobile
app audiences of Russia’s foreign communication outlets, RT and Sputnik, across
21 countries. Harvard Kennedy School Misinformation Review, 3(6), doi:
10.37016/mr-2020- 110

Kragh, M., & Asberg, S. (2017). Russia’s strategy for influence through public
diplomacy and active measures: the Swedish case. Journal of Strategic
Studies, 40(6), 773-816. https://doi.org/10.1080/01402390.2016.1273830

Kraus, R. (2020, November 19). Facebook labeled 180 million posts as 'false' since
March. Election misinformation spread anyway. Mashable.
https://mashable.com/article/facebook-labels-180-million-posts-false

Leaver, T. (2021). Going Dark: How Google and Facebook Fought the Australian News
Media and Digital Platforms Mandatory Bargaining Code. M/C Journal, 24(2).
https://doi.org/10.5204/mcj.2774 (Original work published April 26, 2021)

Lytvynenko, J., & Silverman, C. (2019, April 16). A Timeline of How the Notre Dame Fire
Was Turned into an Anti-Muslim Narrative. Buzzfeed News.
https://www.buzzfeednews.com/article/janelytvynenko/notre-dame-hoax-
timeline

Martin, A. (2022, March 4). Ukraine invasion: Facebook and Instagram to block RT and
Sputnik in the UK following government request. Sky News.
https://news.sky.com/story/ukraine-invasion-facebook-and-instagram-to-block-
rt-and-sputnik-in-the-uk-following-government-request-12557469

Mirovalev, M. (February 5, 2021). In risky move, Ukraine’s president bans pro-Russian
media. Al Jazeera. https://www.aljazeera.com/news/2021/2/5/ukraines-
president-bans-pro-russian-networks-risking-support

Moscow Times. (2021a, August 23). Ukraine blocks access to popular Russian news
sites. https://www.themoscowtimes.com/2021/08/23/ukraine-blocks-access-to-
popular-russian-news-sites-a74870

Moscow Times. (2021b, September 27). Telegram Messenger Blocks Navalny Bot
During Russian Election.
https://www.themoscowtimes.com/2021/09/18/telegram-messenger-blocks-
navalny-bot-during-russian-election-a75079

Nielsen, R.K. (2022, March 2). How many people really watch or read RT, anyway? It's
hard to tell, but some of their social numbers are eye-popping. NiemanLab.
https://www.niemanlab.org/2022/03/how-many-people-really-watch-or-read-
rt-anyway-its-hard-to-tell-but-some-of-their-social-numbers-are-eye-popping/

Nye, J. S. (2004). Soft power: The means to success in world politics, New York: Public
Affairs.

O Fathaigh, R. (2022). [NL] Dutch ISPS block RT and Sputnik websites. European
Audiovisual Observatory. https://merlin.obs.coe.int/article/9476

Official Journal of the European Union, L 065. (2022, March 2). https://eur-
lex.europa.eu/legal-content/EN/TXT/?uri=0J:L:2022:065:TOC

Organization for Security and Co-operation in Europe. (2015). Latest from OSCE Special
Monitoring Mission (SMM) to Ukraine based on information received as of 19:30
(Kyiv time), 2 August 2015. https://www.osce.org/ukraine-smm/175736

34


https://www.washingtonpost.com/world/2023/03/13/ukraine-casualties-pessimism-ammunition-shortage/
https://www.washingtonpost.com/world/2023/03/13/ukraine-casualties-pessimism-ammunition-shortage/
https://doi.org/10.1080/01402390.2016.1273830
https://mashable.com/article/facebook-labels-180-million-posts-false
https://www.buzzfeednews.com/article/janelytvynenko/notre-dame-hoax-timeline
https://www.buzzfeednews.com/article/janelytvynenko/notre-dame-hoax-timeline
https://news.sky.com/story/ukraine-invasion-facebook-and-instagram-to-block-rt-and-sputnik-in-the-uk-following-government-request-12557469
https://news.sky.com/story/ukraine-invasion-facebook-and-instagram-to-block-rt-and-sputnik-in-the-uk-following-government-request-12557469
https://www.aljazeera.com/author/mansur_mirovalev_20141027115455450973
https://www.aljazeera.com/news/2021/2/5/ukraines-president-bans-pro-russian-networks-risking-support
https://www.aljazeera.com/news/2021/2/5/ukraines-president-bans-pro-russian-networks-risking-support
https://www.aljazeera.com/news/2021/2/5/ukraines-president-bans-pro-russian-networks-risking-support
https://www.themoscowtimes.com/2021/08/23/ukraine-blocks-access-to-popular-russian-news-sites-a74870
https://www.themoscowtimes.com/2021/08/23/ukraine-blocks-access-to-popular-russian-news-sites-a74870
https://www.themoscowtimes.com/2021/09/18/telegram-messenger-blocks-navalny-bot-during-russian-election-a75079
https://www.themoscowtimes.com/2021/09/18/telegram-messenger-blocks-navalny-bot-during-russian-election-a75079
https://www.niemanlab.org/2022/03/how-many-people-really-watch-or-read-rt-anyway-its-hard-to-tell-but-some-of-their-social-numbers-are-eye-popping/
https://www.niemanlab.org/2022/03/how-many-people-really-watch-or-read-rt-anyway-its-hard-to-tell-but-some-of-their-social-numbers-are-eye-popping/
https://merlin.obs.coe.int/article/9476
https://eur-lex.europa.eu/legal-content/EN/TXT/?uri=OJ:L:2022:065:TOC
https://eur-lex.europa.eu/legal-content/EN/TXT/?uri=OJ:L:2022:065:TOC
https://www.osce.org/
https://www.osce.org/
https://www.osce.org/
https://www.osce.org/
https://www.osce.org/
https://www.osce.org/ukraine-smm/175736

Organization for Security and Co-operation in Europe. (2022). OSCE Special
Monitoring Mission to Ukraine (closed). https://www.osce.org/special-
monitoring-mission-to-ukraine-closed

OSCE Observer Mission. 2014. Weekly Update from the OSCE Observer Mission at
Russian Checkpoints Gukovo and Donetsk Based on Information as of 10:00
(Moscow Time), 12 November 2014. OSCE. November 12.
https://www.osce.org/om/126629.

OSCE Special Monitoring Mission to Ukraine. (2018). Latest from the OSCE Special
Monitoring Mission to Ukraine (SMM), Based on Information Received as of
19:30, 8 August 2018. OSCE. August 9. https://www.osce.org/special-
monitoring-mission-to-ukraine/390179.

Ramsay, G., & Robertshaw, S. (2019). Weaponising News. RT, Sputnik and Targeted
Disinformation. Report, Policy Institute Center for the Study of Media,
Communication and Power. London: Kings College London.
https://www.kcl.ac.uk/policy-institute/assets/weaponising-news.pdf

Reuters (2014, August 19). Ukraine bans Russian TV channels for airing war
'propaganda’. https://www.reuters.com/article/us-ukraine-crisis-television-
idUSKBNOGJ1QM?20140819

Reuters. (2022, 27. February). Google blocks Russia’s RT app downloads on Ukrainian
territory. https://www.reuters.com/technology/google-blocks-russias-rt-app-
downloads-ukrainian-territory-says-rt-2022-02-27/

Richter, A.G. (2015). Legal response to propaganda broadcasts related to crisis in and
around Ukraine, 2014-2015. International Journal of Communication, 9, 3125-
45. https://ijoc.org/index.php/ijoc/article/view/4149/1474

Roberts, S. T. (2018). Commercial Content Moderation And Worker Wellness:
Challenges & Opportunities.
https://www.techdirt.com/articles/20180206/10435939168/commercial-
content-moderation-worker-wellness-challenges-opportunities.shtml

Rosenberg, Y. (2015). Russia Today Airs Bizarre Anti-Semitic Conspiracy Theory about
Hillary Clinton. Tablet Mag. https://www.tabletmag.com/scroll/194211/russia-
today-airs-bizarre-anti-semitic-conspiracy-theory-about-hillary-clinton

RT Ha pycckom. [@rt_russian]. (2022a, February 25). Ham onatb Facebook Bnenun
meTKy false. 3a UTo — HenoHATHO. MNpeanoNoXKMUTENBHO, 32 3aMETKY Ha caliTe O
TOM, 4YTO BOeHHble BCY f06p0oBONLHO CAANNCh B palioHe OCTPOBa 3MEUHbIN B
YépHom mope... [Again, Facebook slapped us with a false label. For what is not
clear. Presumably, for a note on the website that the military of the Armed
Forces of Ukraine voluntarily surrendered in the area of Snake Island in the Black
Sea]. [Telegram post]. https://t.me/rt _russian/94922

RT Ha pycckom. [RT in Russian]. (2022b, March 11). Twitter Ha 12 yacoB orpaHu4mnn
akKkayHT RT 3a pa3obnaveHue deika o poaggome Mapuynons. [Twitter restricted
the RT account for 12 hours for exposing a fake about the Mariupol maternity
hospital]. https://russian.rt.com/nopolitics/news/974455-twitter-akkaunt-rt

RT. (2022). About RT. https://www.rt.com/about-us/

Sheafer, T., & Gabay, |. (2009). Mediated public diplomacy: A strategic contest over
international agenda building and frame building. Political communication, 26(4),
447-467.

35


https://www.osce.org/
https://www.osce.org/special-monitoring-mission-to-ukraine-closed
https://www.osce.org/special-monitoring-mission-to-ukraine-closed
https://www.osce.org/om/126629
https://www.osce.org/special-monitoring-mission-to-ukraine/390179
https://www.osce.org/special-monitoring-mission-to-ukraine/390179
https://www.kcl.ac.uk/policy-institute/assets/weaponising-news.pdf
https://www.reuters.com/article/us-ukraine-crisis-television-idUSKBN0GJ1QM20140819
https://www.reuters.com/article/us-ukraine-crisis-television-idUSKBN0GJ1QM20140819
https://www.reuters.com/technology/google-blocks-russias-rt-app-downloads-ukrainian-territory-says-rt-2022-02-27/
https://www.reuters.com/technology/google-blocks-russias-rt-app-downloads-ukrainian-territory-says-rt-2022-02-27/
https://ijoc.org/index.php/ijoc/article/view/4149/1474
https://www.techdirt.com/articles/20180206/10435939168/commercial-content-moderation-worker-wellness-challenges-opportunities.shtml
https://www.techdirt.com/articles/20180206/10435939168/commercial-content-moderation-worker-wellness-challenges-opportunities.shtml
https://www.tabletmag.com/scroll/194211/russia-today-airs-bizarre-anti-semitic-conspiracy-theory-about-hillary-clinton
https://www.tabletmag.com/scroll/194211/russia-today-airs-bizarre-anti-semitic-conspiracy-theory-about-hillary-clinton
https://t.me/rt_russian/94922
https://russian.rt.com/nopolitics/news/974455-twitter-akkaunt-rt
https://www.rt.com/about-us/

Shih, G. (2012, January 27). Twitter to restrict user content in some countries. Reuters.
https://www.reuters.com/article/us-twitter-idUKTRE80P28920120127

Shukla, S., & Kolirin, L. (2022, February 28). The defiant soldiers of Snake Island are
actually ‘alive and well,” says Ukraine’s navy. CNN.
https://edition.cnn.com/2022/02/28/europe/snake-island-ukraine-russia-
survivors-alive-intl/index.html

Sukhodolov, A. (2015). The ideological function of the media in terms relevant
information wars. Theoretical and Practical Issues of Journalism, 4(2), 117-126

TikTok. (2022). Bringing more context to content on TikTok.
https://newsroom.tiktok.com/en-us/bringing-more-context-to-content-on-tiktok

Twitter Help Center. (2022). About government and state-affiliated media account
labels on Twitter. https://help.twitter.com/en/rules-and-policies/state-affiliated

Twitter. (2021, January 8). Permanent suspension of @realDonaldTrump.
https://blog.twitter.com/en us/topics/company/2020/suspension

United Nations. (2023). Ukraine: civilian casualty update 13 March 2023. Office of the
high commissioner for human rights. 13 March.
https://www.ohchr.org/en/news/2023/03/ukraine-civilian-casualty-update-13-
march-2023

United Nations. (2022). Conflict-related civilian casualties in Ukraine. Office of the high
commissioner for human rights. 27 January.
https://ukraine.un.org/sites/default/files/2022-02/Conflict-
related%20civilian%20casualties%20as%200f%2031%20December%202021%20
%28rev%2027%20January%202022%29%20corr%20EN 0.pdf

Wagnsson, C., & Barzanje, C. (2021). A framework for analysing antagonistic narrative
strategies: A Russian tale of Swedish decline. Media, war & conflict, 14(2), 239-
257. https://doi.org/10.1177/1750635219884343 Walker, S. (2015, December
17). Putin admits Russian military presence in Ukraine for first time. The
Guardian. https://www.theguardian.com/world/2015/dec/17/vladimir-putin-
admits-russian-military-presence-ukraine

Wardle, C., & Derakhshan, H. (2017). Information disorder: Toward an interdisciplinary
framework for research and policymaking. http://tverezo.info/wp-
content/uploads/2017/11/PREMS-162317-GBR-2018-Report-desinformation-A4-
BAT.pdf

Wilson, A. (2016). The Donbas in 2014: Explaining Civil Conflict Perhaps, but not Civil
War. Europe-Asia Studies, 68(4), 631-652.
https://doi.org/10.1080/09668136.2016.1176994

Yablokov, I. (2015). Conspiracy theories as a Russian public diplomacy tool: The case of
Russia Today (RT). Politics, 35(3-4), 301-315. https://doi.org/10.1111/1467-
9256.12097

York, J. C., & Zuckerman, E. (2019). Moderating the public sphere. Human rights in the
age of platforms, 137, 143.

YouTube Help. (2022). Information panel providing publisher context.
https://support.google.com/youtube/answer/7630512?hl=en

YouTubelnsider. [@YouTubelnsider]. (2022 March, 11). 2/ In line with that, we are also
now blocking access to YouTube channels associated with Russian state-funded
media globally, expanding from across Europe. This change is effective
immediately, and we expect our systems to take time to ramp up. [Tweet]

36


https://www.reuters.com/article/us-twitter-idUKTRE80P28920120127
https://edition.cnn.com/2022/02/28/europe/snake-island-ukraine-russia-survivors-alive-intl/index.html
https://edition.cnn.com/2022/02/28/europe/snake-island-ukraine-russia-survivors-alive-intl/index.html
https://newsroom.tiktok.com/en-us/bringing-more-context-to-content-on-tiktok
https://help.twitter.com/en/rules-and-policies/state-affiliated
https://blog.twitter.com/en_us/topics/company/2020/suspension
https://www.ohchr.org/en/news/2023/03/ukraine-civilian-casualty-update-13-march-2023
https://www.ohchr.org/en/news/2023/03/ukraine-civilian-casualty-update-13-march-2023
https://ukraine.un.org/sites/default/files/2022-02/Conflict-related%20civilian%20casualties%20as%20of%2031%20December%202021%20%28rev%2027%20January%202022%29%20corr%20EN_0.pdf
https://ukraine.un.org/sites/default/files/2022-02/Conflict-related%20civilian%20casualties%20as%20of%2031%20December%202021%20%28rev%2027%20January%202022%29%20corr%20EN_0.pdf
https://ukraine.un.org/sites/default/files/2022-02/Conflict-related%20civilian%20casualties%20as%20of%2031%20December%202021%20%28rev%2027%20January%202022%29%20corr%20EN_0.pdf
https://doi.org/10.1177/1750635219884343
https://www.theguardian.com/world/2015/dec/17/vladimir-putin-admits-russian-military-presence-ukraine
https://www.theguardian.com/world/2015/dec/17/vladimir-putin-admits-russian-military-presence-ukraine
http://tverezo.info/wp-content/uploads/2017/11/PREMS-162317-GBR-2018-Report-desinformation-A4-BAT.pdf
http://tverezo.info/wp-content/uploads/2017/11/PREMS-162317-GBR-2018-Report-desinformation-A4-BAT.pdf
http://tverezo.info/wp-content/uploads/2017/11/PREMS-162317-GBR-2018-Report-desinformation-A4-BAT.pdf
https://doi.org/10.1080/09668136.2016.1176994
https://doi.org/10.1111/1467-9256.12097
https://doi.org/10.1111/1467-9256.12097
https://support.google.com/youtube/answer/7630512?hl=en

https://twitter.com/YouTubelnsider/status/1502335085122666500?s=208&t=Qg
aGTaBeBPPQ1JcjZRgvWQ

Zavadski, K. (2015, September 17). Putin’s Propaganda TV lies about its popularity.
Daily Beast. https://www.thedailybeast.com/putins-propaganda-tv-lies-about-

its-popularity

37


https://twitter.com/YouTubeInsider/status/1502335085122666500?s=20&t=QgqGTaBeBPPQ1JcjZRqvWQ
https://twitter.com/YouTubeInsider/status/1502335085122666500?s=20&t=QgqGTaBeBPPQ1JcjZRqvWQ
https://www.thedailybeast.com/putins-propaganda-tv-lies-about-its-popularity
https://www.thedailybeast.com/putins-propaganda-tv-lies-about-its-popularity

	A platform policy implementation audit of actions against Russia’s state-controlled media
	1. Introduction
	2. The war on Ukraine, Russia’s state-sponsored media, and content moderation measures
	2.1. The war on Ukraine
	2.2. RT and Sputnik
	2.3. A catalogue of content moderation measures

	3. Sanctions towards RT and Sputnik
	3.1. The EU ban
	3.2. Country bans
	3.3. Measures by platforms
	3.4. Flagging content
	3.5. Demonetisation
	3.6. Post takedowns
	3.7. Temporary suspensions
	3.8. Platform-wide bans

	4. Method
	4.1. Platform Policy Implementation Audit
	4.2. Limitations

	5. Findings
	5.1. YouTube
	5.2. Facebook
	5.3. Instagram
	5.4. Telegram
	5.5. TikTok
	5.6. Twitter

	6. Conclusion
	References


